העולם שלנו מלא בחדשות. אנחנו פותחים פייסבוק ומקבלים אייטמים על חדשות, אנחנו נכנסים לרכב ושומעים חדשות, אנחנו קוראים עיתון וקוראים חדשות, אנחנו עושים על האש עם חברים ומקבלים לנייד התראות על חדשות, אנחנו נכנסים למייל ומשם גולשים לאתר החדשות (ולו מתוך הרגל), אנחנו בחופשה ואנחנו מקפידים להתעדכן לגבי החדשות שבארץ וכדומה, וזאת כי אנחנו עם שמחובר למדינה ואנחנו רגילים שבכול רגע נתון משהו מעניין קורה, ואם הוא לא נעים, עצוב, שמח, או מרגש זה כבר פחות חשוב – העובדה שהיא שאנחנו מכורים לחדשות ובין היתר גם לפייק ניוז, כי לצד כל חמש כתבות אמתיות נמצא כתבה אחת שאינה מספיק מבוססת ואף יותר מזה, היא מראש אינה נכתבה בצמוד לנרטיב שמשקף את המציאות. מדוע זה קורה וכיצד נמנעים מכך? השאלה היא האם באמת מבקשים להימנע מכך.
משעמם? ממציאים!
מדוע יש לפייק ניוז מקום בחיינו, כי אנחנו יצורים אנושיים שתמיד מחפשים אחר הגירוי הבא וכאשר מגיעים ימים "מאושרים", ימים שבהם שום דבר רע לא באמת קרה, אנשים ממהרים להמציא חדשות, אם על מנת ליצור באז, לקדם אתר, להעמיד נושא מסוים בראש סדר העדיפויות, להשמיץ, להחמיא וכדומה. שנדגים? רק לאחרונה גילינו שהנסיכה מייגן קראה לרך הנולד על שם החתול שהיה לה. האומנם? ובכן בירור מעמיק מגלה שמדובר בקיצור לתואר מלכותי.
מה עושים? קוראים חדשות באתרים אמינים ומצליבים מידע.
שיעור מזורז באיתור פייק
מבקשים להפעיל גלאי תדרים של חדשות מפוברקות? ובכן גלאי טרם נמצא וגם הצנזורה אינה תמיד במיטבה, אך קיימים כמה כלים שיכולים לשרת גם אותכם. נשמע מעניין? אז ככה, לרוב חדשות שמועברות בקבוצות וואטסאפ אינן נכונות – כל עוד אין להן תיעוד נוסף באתרים מכובדים. עוד כלי הוא לבחון עד כמה הכותרת דורשת תשומת לב. ככול שהיא יותר קיצונית ופחות הגיונית, כך יותר סביר שהיא פייק. גלשתם בפייסבוק ונתקלתם בידיעה מוזרה שיש מאחוריה בית עסק? נראה שמדובר בכלי שיווקי שמנסה לרכוש את אמונכם ואת האהדה שלכם בדרך לא דרך, משמע ישנה סבירות שמדובר בניפוח של סיטואציה לשם סגירה של עוד מכירה.
הופכים לפעילים
ציינו את הרשתות החברתיות וכאן נחדד שיש לנו יותר כוח ממה שאנו חושבים. ברגע שאנו מזהים מקור שנוטה להפיץ מידע שאינו מגובה במקורות נוספים, ברגע שהמודעה אינה מנוסחת כהלכה ואילו התוכן בעיקר מועבר (אינו מקורי), הרי ייתכן שמדובר בפייק ניוז, ועל כן הצעד הנכון והמתבקש יהיה לחסום – הכוח בידיים שלנו! מבקשים לא רק למחוק אלא גם להגיב? ובכן ניתן לפנות למשטרה (100), לאבטחת מידע ולמרכז שמטפל באירועי סייבר (119) ואף תמיד ניתן להגיב, לציין בתגובה שלדעתנו מדובר בפייק, כך שבין היתר נגרום לקוראים נוספים לעצור ולחשוב.
שקיפות לצד חינוך
בכול הנוגע לפייק ניוז חשוב להבין שאם אנחנו נחשפים לכך, נראה שגם הילדים שלנו. הילדים של היום מגלים בגיל הרבה יותר צעיר את הרשתות החברתיות ואף מהר מאוד מחזיקים בחשבון משלהם. אי לכך חשוב לעצור ולחנך את הילדים שלנו, להסביר להם איזה תוכן עשוי להיות פוגעני, מזלזל, מכפיש ואף פשוט כזה שאינו נכון. יש להסביר שלא כל מידע נכון ואם הם מתלבטים, פשוט שייפנו אלינו, ולו על מנת שנסייע להם להבין, לסנן ולהגיב. שנסכם? שקיפות מול הילדים מאוד חשובה, ולו על מנת לחנך אותם מהי המשמעות של פייק ניוז, להגן עליהם ואף על מנת למנוע מהם להפיץ בעצמם מידע שכזה ביום מן הימים.