אם נחזור אחורה הזמן וננסה לנתח את האתגרים שאיתם התמודדו ההורים שלנו בתהליך הגידול והחינוך, נראה כי הם היו רבים וכי במהותם אינם שונים מאלו שאנו מתמודדים איתם בתור הורים כיום. כחלק מהתהליך כולנו רוצים להגן על הילדים שלנו מתוכן בלתי הולם וכזה שעלול לפגוע בהם בדרך כזו או אחרת, אך בעוד בדור של ההורים שלנו מדובר היה בצורך להרחיק את הטלוויזיה ולוודא שאנו לא צופים בה בשעות מסוימות, כיום, בעידן הדיגיטלי שבו אנו חיים האתגר הזה צמח למימדים עצומים. כיום, ילדים חשופים לכלי התקשורת בהרבה יותר מדרך אחת ובמרבית שעות היום. עם מחזיקים בטלפונים ניידים, שומרים על קשר עם חברים דרך הרשתות החברתיות ונחשפים לתכנים באינטרנט במקומות שונים, ונראה שהורים לא תמיד יכולים לקחת אחריות מלאה ולדאוג שהילדים לא נחשפים לתוכן שלא מתאים להם. מתוך כך הולכת ומתפתחת בשנים האחרונות גישה חדשה ומעניינת שאומרת שאין טעם להילחם במה שאי אפשר להילחם בו, ושבמקום צריך לתת לילדים את הכלים הנכונים לפרש את המסרים שהם נתקלים. זה נקרא אוריינות מדיה והנה מה שחשוב לדעת בנושא.
מה זה אוריינות מדיה?
באתר איך גדלת תוכלו ללמוד כל מה שצריך לדעת על אוריינות מדיה, וכעת ננסה להסביר את הנושא בקצרה על רגל אחת. בגילאים הצעירים יותר, התכנים מהמדיה שהילדים שלנו רואים הם בפיקוח מלא שלנו. אנו מחליטים מה הם יראו ומתי, וגם מתי הם צריכים להפסיק את צריכת התכנים. ככל שהם גדלים השליטה שלנו כהורים הולכת ונחלשת. זה לא אומר שהם יקפצו ישר לתכנים בלתי הולמים, אבל בין אם תרצו ובין אם לא הם יתקלו בתכנים מסוגים שונים. אוריינות מדיה היא למעשה חשיבה ביקורתית בעת צריכת תכנים ותשומת לב לדברים הבאים:
תוכן לא נעים
הילדים לומדים לשים לב כשמדובר על תוכן שגורם לתחושת אי נוחות או כזה המעודד הגרלות והימורים.
פרסומות
הילדים לומדים להבין מתי מדובר על תוכן מקודם וכזה שמטרתו למכור להם משהו.
תביעת היד של בעלי השליטה באמצעי המדיה
מי עומד מאחורי האתרים שאנו גולשים בהם והמידע שאנו צורכים? האם יש להם אינטרס מסוים להראות לי דברים מסוימים?
אלו הם כמובן כמה דברים על קצה המזלג, אך אתם יכולים לראות בגדול שהרעיון כאן הוא מודעות. אוריינות מדיה היא למעשה הדרך לגרום לילדים להבין מול מה הם עומדים, להפעיל חשיבה ביקורתית ולהקטין את ההשפעה החזקה של מסרים שעשויה להיות עליהם.
איך לעודד את ילדכם לאוריינות מדיה?
ובכן, זוהי בלי ספק השאלה הנפוצה ביותר של הורים שמבינים את החשיבות של הדבר הזה. אם כך, בראש ובראשונה עליכם לזכור את המשפט "נאה דורש, נאה מקיים". כלומר, אם אתם דורשים מהם מודעות וביקורת בעת גלישה באינטרנט וצריכת תוכן, עליכם להפגין מודעות וביקורת בעצמכם. הסבירו להם למה אתם בוחרים לצפות בערוצים מסוימים ולא באחרים, מאיזה תוכן לא צריך להתרגש ואפשר להתעלם וממה רצוי להימנע כליל. מכאן אתם בהחלט מוזמנים לשאול אותם על הגדרות הפרטיות וההגנה במחשבים ובטלפונים שלכם וכך לפתוח שיחה בנושא. כעת תוכלו להסביר להם על תכנים שונים ולצייד אותם בכלים כדי לפרש ולנתח אותם.
בעולם הדיגיטלי שלנו, עלינו ההורים לתת הכלים לילדים לשרוד בג'ונגל הדיגיטלי ואין ספק כי הגישה של אוריינות מדיה היא גישה חדשנית ומרעננת שנותן פתח להסתכלות חדשה ונכונה יותר.